fredag, mars 27, 2009

Bitterstitch och dajmkakor

Fredagen har landat denna kyliga marsmorgon....
Igårkväll var jag till en god vän på pysselkväll/syjunta/snickcnack/egentid - kärt barn har många namn....skönt att komma iväg och göra nåt som jag inte tar tag i när jag är hemma, här har jag alltid en maskin med tvätt att hänga eller en diskmaskin att fylla/tömma osv, ja ni med barn som läser min blogg känner nog igen symptomen på "gnällig småbarnsmamma" *S*
Hur som haver, jag avslutade mitt Bitterstitch som har legat i sin låda i över ett (tragiskt men sant) år!
Jag hann börja på en ny tavla också som pysselvärdinnan ska få hänga i sitt kök...say no more jag kanske visar den när jag kommit längre (om ett år haha).
Bitterstitch snubblade jag över för några år sedan (innan dom svämmade över här hemma på bloggar och mässor mm) när jag surfade runt bland amerikanska designsidor på nätet...
Jag ÄLSKADE dessa dryga roliga uppkäftiga handarbeten och tyckte att det passade mig som vill ha pyssel som går fort (om man gör klart det) och som jag kan tänka mig att hänga upp på väggen.
Tadaaaaa äntligen klar!!!! Nu behövs bara en ram...

En av tanterna på syjuntan bakade till och med....Dumlekaka...mmmm

Här kommer receptet på dessa underbara kakor som man bara vill ha mer mer mer av.
Snabba att göra och kan varieras med olika Dumle och olika Noblesse.

200 g smör
3 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 påse dumlekolor
1 låda Noblesse (den mörka rekomenderar jag) av valfri smak
Stoppa allt i en bunke å blandaRulla 24 bollar & lägg i bullpapper på en plåt
Tryck ner en hel (eller halv) Dumle i varje boll
Stoppa in i ugnen i 10 min på 200 grader
När du tar ut dom lägger du på 1 Noblesse på varje & vänta tills den smält
Förvara kakorna i kylen om det blir några över *host*.

Värdinnan pysslade med dessa små väskor som ska bäras av små prinsessor.
Det är ull som petas ner med en slags nål i en väska av tovad ull...såg jättelätt och kul ut, jag ska köpa ett kit själv och göra med äldsta sonen.

Nu kikar solen fram och det gör ju bara dagen ännu bättre!

Tänker Du släcka ner imorgon 20:30? Jag och min sambo ska dricka lite rödvin och äta ost och kex i mörkret som varar en timma. MITT i Robinson men hur ytlig får man vara? *snyft*

Kram på er ha en fin helg! / J

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte vänta ett helt år på MIN tavla! Underbar kväll med tanterna :-) Det gör vi om så snart det går.
Kramen

Lillasyster sa...

Åh, vad mysigt! Jag vill åsså sitta och skvallra, pyssla och pula kakor med kompisar. =)
Puss

Sophie sa...

"en av tanterna......" Jo, jag tackar;-)